تفسیر سوره #غاشیه (۳۰)
بِسْم اللهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
(بخوان این سوره را) به نام خدای رحمتگر مهربان
فصل دوم - خداوند هم خالق است، هم مربی
آیات : ۱۷ - ۲۶
⬇️ ⬇️. ⬇️. ⬇️. ⬇️. ⬇️
افلا ینظرون الیالابل …
چرا به کیفیت آفرینش شتر دقت نمیکنید؟
چرا فقط به منافع ظاهری آن مینگرید؟
برای عرب آنزمان که جز شتر نمیدید
و جز شتر نمیشناخت.
و از خلقت عجیب و منافع بسیارش آگاه بود
شناخت شتر یک تلنگر بود
و امروز همان شتر هست با همان خلقت پیچیده و عجیبش که نیازمند تأمل است.
شتر شناسی کنایه از علم انسان است.
نگاهتان را تغییر دهید
شناخت شتر ( یا همان علم) نوعی خلقت شناسی است
همهٔ علوم به نوعی خلقت شناسی هستند
همین شتر
همین آسمان
همین زمین و کوه
نشانههای قدرت الهی هستند
تدبیر الهی
حکمت الهی
علم الهی
و خواست الهی را در این مخلوقات ببینید
افلاینظرون الیالابل
افلاینظرون الیالسماء
.الیالارض
الیالجبال
به کیفیت خلقت این نمونهها
و همهٔ مثالهای دور و نزدیک دقت کنید
یک مثال:
ما وقتی میخواهیم وسیلهٔ
جدیدی را بسازیم
ابتدا تمام لوازم اولیه را
که موجود هستند
فراهم میکنیم
و سپس با کار و تلاش خود
آن را میسازیم
یا اینکه وقتی میخواهیم به مدارج علمی برسیم
آن علم وجود دارد
ما فقط با حرکت و تلاش خود
به سمت آن علم حرکت میکنیم
و به آن میرسیم و به دست میآوریم.
ولی آیا مثلا میوهها هم که در رنگها
و طعمها و شکلهای رنگارنگ
وجود دارند، همینطور هستند؟
یعنی ابتدا رنگ و طعم و شکل وجود داشته است
و سپس میوه با حرکت خود به آنها رسیده
و آنها را به خود ملحق کرده است؟
یا اینکه خالقی توانا و قدرتمند
و مدبر و مربی،
با تدبیر و مهندسی خود
آفرینشی با کیفیت پدید آورده و مراحل رشد و کمال آن را مهندسی کرده و هدایت میکند؟
برداشت از کانال تفسیر قرآن
آخرین نظرات